تاریخچه پوش نوتیفیکیشن، از اولین‌ها تا پیشگامان توسعه


در ابتدای قرن جدید مساله این بود که چگونه مشتریان تلفن‌های همراه به طور موثری با برنامه‌های موبایلی ارتباط برقرار کنند؟ آن‌ها چیزهای زیادی برای دیدن و تجربه دارند و زمان کمتری برای تصمیم‌گیری و واکنش دارند. همه‌ی ما از پیام‎‌های نامرتبط و زیاد در صندوق‌های پستی‌مان گله‌مندیم و زمانی را به جدا کردن و یافتن پیام‌های مورد علاقه خود اختصاص می‌دهیم. گاهی منتظر پیام مهمی هستیم و علاقه‌مند هستیم به محض رسیدن پیام از آن مطلع شویم.


به عنوان صاحب کسب کار این پرسش وجود داشت که چگونه مشتریان با اطلاعاتی که دوست دارند و می‌خواهند دنبال کنند، به‌روز شوند؟ پست‌های وبلاگ، اخبار، پیشنهادات محصول و غیره محتوای مناسبی برای کاربران است؟ چگونه باید این اطلاعات را عرضه کرد؟ آیا گرفتن اطلاعات شخصی مشتریان نظیر شناسه‌های ایمیل، نام‌ها و سایر جزئیات راه مناسبی برای ارتباط با مشتری است؟ برای همه این سوال‌ها باید جوابی پیدا می‌شد تا راهی مناسب و موثر برای تعامل بین کاربر و موبایل برقرار می‌شد. 



اولین سرویس پوش را چه شرکتی برای موبایل ارائه کرد؟

در اولین سال‌های قرن جدید یعنی سال 2003 میلادی در زمانی که به تازگی موبایل‌ها قابلیت اتصال به شبکه جهانی اینترنت را داشتند، یک شرکت آمریکایی به نام RIM یا Research In Motion  که بعدها به بلک‌بری تغییر نام داد در تلاش بود تا برای پیام‌های ارتباطی موبایلی گوشی‌های بلک‌بری یک رابط گرافیکی طراحی کند.

برای نخستین بار در این شرکت بود که مهندسان به ارائه سرویسی برای اصلاح و کاربر‌پسندتر کردن پیام‌های تعاملی بین موبایل و کاربران اقدام کردند و برای اولین بار نوتیفیکیشن‌های سیستمی، برای ایمیل طراحی کردند. آن‌ها این سرویس را push نام‌گذاری کردند.



به محض دریافت ایمیل، سرویس پوش  یک نوتیفیکیشن کوچک روی صفحه اسکرین موبایل کاربر به وی نمایش می‌داد و او را از دریافت ایمیل مطلع می‌کرد و به این ترتیب همیشه کاربر را در حالت به‌روز نگه می‌داشت بدون آن که وی نیاز داشته باشد هر لحظه به ایمیل خود سرکشی کند. این برای بلک‌بری یک انقلاب بود و یکی از ویژگی‌هایی بود که باعث انتخاب گوشی‌های بلک‌بری توسط مردم می‌شد. 



اما چرا سرویس پوش باعث فروش بیشتر گوشی‌های بلک‌بری می‌شد؟

زمانی که هنوز پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی به شکل امروزی وجود نداشتند ایمیل مهم‌ترین ابزار ارتباط در فضای دیجیتال محسوب می‌شد. صاحبان کسب و کار برای ارتباطات فوری و مهم بین المللی از ایمیل استفاده می‌کردند و برخی مواقع مجبور بودند هر لحظه ایمیلشان را چک کنند تا پیام مورد نظر خود را دریافت کنند. همچنین محدودیتی در تعداد  ایمیل‌هایی که می توان آن‌ها را بررسی کرد، وجود داشت. به این دلیل که یک درخواست برای سرورها فرستاده می‌شد و پس از آن آخرین ایمیل مورد جستجو قرار می‌گرفت. این عمل زمان‌بر بود و بعد از آن، داده های به روز شده به مشتری ارسال می‌شد. این زمان انتظار کابوسی برای کاربران تجاری بود و حالا بلک‌بری توانسته بود این مشکل را حل کند. کاربران بلک‌بری فورا ایمیل‌ها را دریافت و پاسخ می‌دادند و صرفه‌جویی زیادی در زمان و هزینه می‌شد. بلک‌بری مثل کیک (نماد کالای پرمصرف و پرفروش) فروش می‌رفت و داشتن آن به یک ابزار ضروری برای تجار در سفر تبدیل شده بود.



اما این دستاورد ناشناخته نماند و عده زیادی از مهندسان اهمیت سرویس پوش نوتیفیکیشن را درک کرده بودند. یکی از این افراد مردی بود که دنیای موبایل و تکنولوژی را متحول کرد. استیو جابز! 


در ژوئن 2009 اپل آپدیت جدیدی برای گوشی‌های سری آیفون ارائه کرد. نسخه ios 3.0 حاوی تجربه‌های جدید کاربری برای صاحبان گوشی‌های اپل بود. در این نسخه اپل برای اولین بار از سرویس پوش نوتیفیکیشن استفاده کرد و آن را Apple Push Notification Service یا به اختصار APNS   نامید. کاربران اپل مانند بلک‌بری روی گوشی‌های خود نوتیفیکیشن دریافت می کردند. در این زمان پوش یک راه پذیرفته‌شده و مناسب برای برقراری ارتباط تعاملی بین گوشی‌های تلفن همراه و کاربر بود. این سرویس باعث شده بود مخاطبان برای چک کردن ایمیل، خواندن یک خبر، خرید از یک فروشگاه یا شرکت در یک مسابقه صرفا منتظر یک اعلان(notification) روی گوشی‌های خود باشند. 

بلک‌بری برای کاربران یک تکنولوژی جذاب ارائه کرد. اپل آن را تبدیل به یک جریان اصلی در آپدیت‌های خود کرد و اندروید گوگل خیلی زود خود را با آن منطبق ساخت تا عملا هیچ راهی برای تعامل با تلفن همراه به جز پوش نوتیفیکیشن برای کاربران باقی نماند. گوگل یک سال پس از اپل در سال 2010 سرویس پوش نوتیفیکیشن خود با نام  Google Cloud to Device Messaging یا C2DM را ارائه کرد و در سال 2012 آن را به سرویس  Google Cloud Messagingیا GCM  ارتقا داد. 

تکمیل شدن پازل سرویس پوش نوتیفیکیشن با فراهم شدن ارسال اعلان در مرورگرها

در آگوست 2013 گوگل برای نخستین بار سرویس پوش نوتیفیکیشن را برای مرورگر کروم نیز عرضه کرد. پس از آن که گوگل در همین سال تکنولوژی GCM را برای کاربران اندروید عرضه کرده بود به کاربران وب و موبایل اطمینان داد که تکنولوژی GCM  به عنوان یک ویژگی برای مرورگر کروم هم قابل استفاده است و صاحبان کسب و کار می‌توانند از آن برای ارسال پوش نوتیفکیشن به مخاطبان وب خود استفاده نمایند.



اپل در سال 2014 چه ویژگی‌ای به سرویس خود اضافه کرد؟

در این سال اپل دکمه های تعاملی را به سرویس خود اضافه کرد. این دکمه‌ها کاربران را قادر می سازد تا درصورت تمایل به صفحه‌فرود طراحی شده توسط ارسال کننده اعلان هدایت شوند و در واقع تعامل کامل میان فرستنده و گیرنده پیام برقرار شود. مدت کوتاهی پس از آن، اپل امکان ارسال اعلان به ساعت‌های هوشمند اپل را هم فراهم کرد. در این زمان اعلان‌ها در مراحل مختلفی در قالب‌های محتوایی، امکانات شخصی‌سازی شده و رابط گرافیکی بهبود می‌یافتند و تبدیل به یک ابزار دوست‌داشتنی برای صاحبان اپلیکیشن‌ها شده بودند. 


گوگل و معرفی یک سرویس یکپارچه موبایلی

همان طور که در این مطلب از بلاگ پوشه خواندید در کنفرانس 2016 گوگل سرویس فایربیس را به‌عنوان سرویس یکپارچه خود برای موبایل معرفی کرد و سرویس‌های قبلی مربوط به موبایل را به سرویس فایربیس منتقل کرد. یکی از این سرویس‌ها  همان GCM است که به FCM تغییر نام داد. FCM از همان ساختار قبلی GCM استفاده می‌کند با این تفاوت که برخی از موارد مانند تکرار جهت ثبت نام کاربر در سرورهای GCM را که توسعه دهنده باید آنها را پیاده سازی می‌کرد، حذف شده و خود FCM آن‌ها را انجام می‌دهد.

در سال 2016 نه تنها گوگل سرویس خود را از GCM به FCM یا Firebase Cloud Messaging تغییر داد بلکه با پیاده سازی FCM، روند راه اندازی کردن سرویس پوش نوتیفکیشن واضح و ساده شد. هنگامی که توسعه‌دهندگان برنامه‌ها توان بالقوه این فن‌آوری را دیدند و شروع به ارسال اعلان‌های فوری کردند، توانستند مخاطبان زیادی را برای برنامه‌های خود جذب کنند و صاحبان وب‌سایت‌ها هم در مرورگرهای دیگر به دنبال انجام این کار بودند. در واقع، با استفاده از سرویس پوش نوتیفکیشن یک کانال بازاریابی کاملا جدید ایجاد شده بود. 


پوش نوتیفیکیشن همچنان یک ابزار محبوب برای برنامه‌نویسان و بازاریابان دیجیتال است و شرکت‌های معتبری در خارج و داخل کشور به ارائه خدمات پوش نوتیفیکیشن می‌پردازند. در آینده شرکت‌های فعال داخلی و خارجی در حوزه ارائه سرویس و خدمات‌ پوش نوتیفیکشن را بررسی می‌کنیم.



منابع : 

https://www.urbanairship.com

http://pushcrew.com


نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی