پوشه را بهتر بشناسیم


فضای این پست وبلاگمون یکم با فضای پست‌های دیگه متفاوته. بریم جلو‌تر کامل متوجه می‌شید که چرا.


امروز می‌خوایم در مورد جدید‌ترین به روز رسانی پوشه که روز چهارشنبه (۲۲ آذر) انجام شد، تغییرات جدید و مشکلاتی که این به روز‌رسانی در خدمات ما ایجاد کرد با شما صحبت کنیم و در کنارش کمی هم شمارو بیشتر با پوشه‌ و برناممون برای آینده‌ی پوشه آشنا کنیم.

یک صحبت صمیمانه: پوشه را بهتر بشناسیم

بگذارید ابتدا در مورد آخرین به روز‌رسانیمون، بگیم که این بزرگترین به روز رسانی ما از ابتدای شروع سرویس پوشه بود. تغییرات بسیار زیادی در پشت صحنه‌ی سیستمی که شما کاربران عزیز به صورت روزانه از آن استفاده می‌کنید داده شده بود تا مطمئن شیم می‌تونیم کیفیت سرویس رو با رشد تعداد کاربرانمون، نه تنها ثابت نگه داریم، بلکه بهبود هم بدیم. برای اینکه کمی با هم همگام شیم، بگذارید کمی بیشتر در مورد پوشه بدونیم.


داستان پوشه

ما کارمون رو در انتهای شهریور‌ ماه سال ۹۴ شروع کردیم، و تا تقریبا عید همون سال، از ۲۰۰،۰۰۰ نصب و کمتر از انگشتان دست برنامه‌نویس پذیرایی می‌کردیم. (در کل پوشه! خیلی کمه نه ؟)

از اون زمان تا به حال اما به حمد‌الله به دلایل مختلفی من جمله حفظ کیفیت سرویس‌دهی، پشیبانی قابل قبول و لطف برنامه‌نویسان عزیز کشورمون، رشدمون سرعت بیشتری پیدا کرد و در حال حاضر با گذشت کمتر از ۲ سال، پذیرای بالغ بر ۲۸۰،۰۰۰،۰۰۰ نصب و ۱۵۰۰۰ برنامه‌نویس هستیم. این یعنی ۱۴۰۰ برابر رشد نصب‌ها در کمتر از دو سال، که همه‌ی اون رو مدیون شما کاربران عزیزمون هستیم.


یکی دیگه از زمینه هایی که ما در آن رشدی حتی بیشتر رو تجربه کردیم، تعداد اعلان‌های ارسال شده توسط پوشه در روز بوده. تا عید سال ۹۴ و با گذشت ۶ ماه از شروع فعالیتمون، سرویس پوشه مجموعا عددی نزدیک به ۱،۰۰۰،۰۰۰ اعلان رو برای کاربران ارسال کرده بود، به معنای روزی نزدیک به ۵۶۰۰ اعلان از سیستم ما خارج و به سمت دستگاه‌های کاربران ارسال می‌شد. اگر ۲۰ ماه بیایم جلو و به الان برسیم شاید کمی از دیدن آمار روزانه ارسال‌ها شوکه شیم!

صرفا جهت اطلاعتون، تعداد اعلان‌های ارسالی از پوشه به کاربران تنها در روز یکشنبه (۲۶ آذر ۹۶)، برابر با ۳۵۴،۵۸۵،۴۹۲ عدد اعلان بوده! این یعنی رشد ۶۳۰۰۰ برابری تنها در طول ۲۰ ماه. تازه این پیام‌ها بخشی از پیام‌های رد و بدل شده توسط پوشه است، چرا؟ چون با ارسال هر یک اعلان توسط کاربران، ۱ یا ۲ پیام توسط هر نصب اپلیکیشن ایجاد می‌شه و به پوشه بر می‌گرده! (جهت ارسال گزارش تعداد مشاهده‌ها و کلیک‌های اعلان. یعنی این ۳۸۰ میلیون اعلان ارسالی، قابلیت ایجاد نزدیک به ۱ میلیارد پیام جدید رو دارند!)


خلاصه بخوایم بگیم، به طور کلی روند رو به رشد تراکنش‌های روزانه‌ی پوشه در ۱۰ ماه اخیر به صورت زیر هست.

برای به دست آوردن شهود بهتری از این اعداد، بهتره کمی با آمار وان‌سیگنال به عنوان بزرگترین رقیب خارجی ما، آشنا شیم. طبق آمار خود وان‌سیگنال در آوریل ۲۰۱۷، تعداد اعلان‌های ارسالی توسط این سیستم خارجی، نزدیک به یک‌میلیارد اعلان در روز بوده است. (https://onesignal.com/blog/major-onesignal-updates-have-shipped/)

همونطور که مشاهده‌ می‌کنید، تعداد تراکنش‌های روزانه پوشه به عنوان یک سرویس کاملا ایرانی بسیار نزدیک به وان‌سیگنال به عنوان قدرتمند ترین بازیگر خارجی در این زمینه است.

بازم برای یک مقایسه با سرویس‌های داخلی خیلی بزرگ بگذارید اپراتور ها رو مثال بزنیم! وقتی که هر سال سر عید، برای ارسال چند میلیون پیامک به مشترکین، اپراتور‌های بزرگ دچار اختلالاتی اساسی می‌شن و تاخیر و عدم ارسال‌های زیادی رو مشاهده می‌کنیم. (بگذریم از این که تعداد این تراکنش‌ها قابل مقایسه با تعداد تراکنش‌های پوشه نیست)


خلاصه، در طول مسیری که براتون شرح دادیم، ما توانستیم در نمایشگاه الکامپ سال ۱۳۹۵ به عنوان یکی از ۳ استارتاپ برتر کشور انتخاب شیم و بعد از گذشت چند ماه، در جشنواره وب و موبایل ایران، به مقام برترین سرویس ابری کشور دست پیدا کردیم. یکی از عوامل اصلی موفقیت ما در طول این مسیر، اعتماد شما کاربران عزیز به ما و خدمات ما و نظرات روحیه بخش شما بود، در واقع ما هم با پیشرفت شما، پیشرفت کردیم.


برگردیم به هدف اصلی این پستمون!


ما همیشه یک شعار داشتیم که یا کاری رو انجام نمی‌دیم، یا اگر انتخاب می‌کنیم کاری رو، سعی می‌کنیم به بهترین نحو انجامش بدیم.


برای ما تو پوشه، از چند ماه پیش مشخص بود که با این وضعیت رشد و افزایش مخاطبین، امکان حفظ کیفیت سرویس دهی به کاربران برای ما تا عید سال ۹۷ وجود نخواهد داشت. یعنی با زیر‌ساخت و معماری سرویس‌های فعلی پوشه، قابلیت Scale شدن به تعداد تراکنش‌های بالاتر ممکن نبود. تمامی این‌ها در کنار این بود که ما به حفظ کیفیت قانع نیستیم و به دنبال ارائه بهترین سرویس در سطوح جهانی هستیم. ما همیشه در ذهن داشتیم که از ابتدای سال ۹۷، پوشه رو به صورت بین المللی ارائه کنیم  و بلاخره از ایران و چند کشور فارسی زبان همسایه‌مون فراتر بریم. برامون مشخص بود که با این وضعیت به این اهداف نمی‌رسیم

.

به همین دلیل از اواسط مهر‌ماه شروع کردیم به زمینه‌چینی برای بازطراحی و بازنویسی هسته‌ی اصلی سرویس پوشه که تقریبا از ما دو ماه زمان گرفت و در نهایت تونستیم سیستم جدید رو روز چهارشنبه، در قالب یک به روز رسانی بزرگ روی سرور‌های اصلی بارگذاری کنیم. توی این پست وبلاگمون نمی‌خوایم وارد جزییات فنی بشیم و به گفتن این مورد بسنده می‌کنیم که روز چهارشنبه، اولین به روز‌رسانی از تقریبا ۳ به روز‌رسانی برنامه‌ریزی شده، برای شروع مسیر جدید پوشه رو سپری کردیم. البته اولینی که بزرگترین و مهم‌ترین قدم در این راه بود و انشاالله ادامه‌ی مسیر رو برای ما ساده‌تر خواهد کرد.

قدم بعدی ما، به روز‌رسانی وبسایت و پنل پوشه با طراحی جدید و با پشتیبانی از دو زبان فارسی و انگلیسی هست که انشاالله تا اوایل اسفند ماه بتونیم در دسترس تمامی کاربرانمون قرار بدیم و قدم بعدی در توسعه‌ی پوشه رو به عنوان یکی از اولین و بزرگترین پلتفورم‌های ابری در ایران برداریم.


در مورد به‌روز‌رسانی روز چهارشنبه


با توجه به بزرگی به روز‌رسانی و پیش‌بینی کلی‌ای که از مشکلات احتمالی داشتیم، تمام تیم فنی ما، به صورت شبانه از بامداد روز چهارشنبه تا انتهای روز یکشنبه در حالت آماده باش بودن! گواه این امر هم برای شما پاسخ داده شدن به تیکت‌هاتون که برای support@pushe.co می‌ذارید، در ساعاتی مثل ۱ یا ۲ بامداد و یا ۱۲ شب بود که کم هم نبودن.

ما تمام تلاشمون رو کردیم که کمترین ایراد برای کاربران ما ایجاد بشه، اما متاسفانه برای تعدادی از کاربران پوشه (بیشتر کاربرانی که اعلان‌های وسیع‌تری ارسال می‌کردند) مشکلاتی در ارسال اعلان و مشاهده‌ی آمار ایجاد شد. تمامی این مشکلات از ظهر روز یکشنبه (۳ روز بعد)  به طور کامل برطرف شد و تمامی سرویس‌های ما از اون روز در حالت stable هستند.

مجددا وظیفه‌ی خود می‌دونیم تا از تمامی کاربران عزیز پوشه بابت اختلال ایجاد شده در سرویس طی این چند روز عذر خواهی کنیم. همه‌ی ما آگاهیم که صرف عذر‌خواهی ما جبرانی بر مشکلات این چند روز نخواهد بود، اما این تعهد رو به شما می‌دهیم که تمام تلاشمون رو در جهت جلوگیری از ایجاد مجدد چنین اختلالاتی در سیستم به کار بگیریم.


تغییر عملکرد صفحه‌ی نصب‌ها

تقریبا تنها تغییری که در تجربه‌ی شما از پوشه تاثیر می‌گذاره، یک تغییر در صفحه‌ی نصب‌ها است. یکی از مواردی که خیلی از کاربرانمون به ما می‌گفتن این بود که استفاده از صفحه‌ی نصب‌ها و صفحه صفحه جلو رفتن در نصب‌ها براشون سخته. حالا فرض کنید چند هزار کاربر هم داشته باشیم که می‌شه چند صد صفحه جلو رفتن! به همین علت ما این بخش رو کمی تغییر دادیم.


از این پس نصب‌هایی که در پنل برای کاربران نمایش داده می‌شن محدود به ۵۰ نصب اخیر هر برنامه‌ی کاربر است. در صورتی که برنامه‌ای هم انتخاب نشده باشه، ۵۰ نصب اخیر کلی کاربر (برای همه‌ی اپ‌های فعال کاربر در پوشه) نمایش داده می‌شن. اگر به هر دلیلی نیاز به بررسی دقیق‌تر نصب‌های خودتون داشتید، این ویژگی‌ای برای شما در نظر گرفته شده است که بتونید تمامی نصب‌های فعال هر برنامه‌ایتون رو که خواستید، در اون لحظه از زمان، به صورت یک فایل csv درخواست دهید.

برای درخواست فایل csv export برنامتون باید روی دکمه‌ی تنظیمات کارت اپلیکیشن کلیک کنید و سپس آخرین گزینه‌ را انتخاب نمایید.

در صورتی که export را انتخاب کنید، با توجه به تعداد نصب‌های برنامه‌ی مد نظر، مدتی بعد ایمیلی دریافت می‌کنید که حاوی یک لینک برای دانلود فایل csv درخواست شده است.


خب، پستمون یکم طولانی شد. در آخر لازم به ذکره که همه ی اعضای تیم پوشه قدردان حضور و حمایت شما در تمامی این چندسال اخیر هستن. ما همیشه سعی کردیم کیفیت بالایی در ارائه ی سرویس پوشه داشته باشیم و از آنجایی که هیچ کاری خالی از اشکال نیست، باز هم بابت مشکلات به روز‌رسانی اخیرمون از شما عذر خواهی میکنیم و امیدواریم با بالاتر رفتن کیفیت سرویس بتونیم رضایت بیشتر شما رو جلب کنیم.


موفق باشید


نظرات (۲۱)

محمد
۰۸ دی ۹۶ ، ۱۲:۵۵
امیدوارم قدر اعتماد برنامه‌نویس‌ها به خودتون رو بدونید و همینطور کیفیت سرویس دهیتون رو افزایش بدید.
شما قطعا تو ایران بی‌نظیرید و ما هم برای موفقیتتون دعا می‌کنیم.
امید
۰۸ دی ۹۶ ، ۱۳:۰۰
سلام.با قدرت ادامه بدین ما تا اخرش حمایتتون میکنیم.دوزبانه کردن وبسایت فکر خوبیه اعداد به صورت انگلیسی جذاب تره.کلا زبان اگلیسی پنلو جذاب تر میکنه.درضمن اگر مشکلی پیش میاد  سعی کنید مثلا سالی یه بار یا شش ماه یکبار باشه پشت هم هر روز پیش نیاد.با تشکر از پشتیبانی سریع و بچه های فنی پوشه
محمد فکار
۰۸ دی ۹۶ ، ۱۳:۰۴
خسته نباشید،انشالله که بنونید در این راه مثل همیشه راسخ و ثابت قدم باشید و توسعه دهندگان بتونن از سرویس خوب پوشه کماکان استفاده بهینه ببرند،با توان و قدرت و پشتکاری که در جوان ایرانی هست بزودی پوشه جهانی خواهد شد،فقط بنظرم قبل از بروز رسانی ها،اختلالات رو اطلاع رسانی کنید،صمیمانه سپاس
شایان
۰۸ دی ۹۶ ، ۱۸:۳۱
سلام وقت بخیر.
یکی از دوستانی که برنامه نویس اندروید هست به کمکش احتیاج دارم واقعا.اگر میتونه کمک کنه ممنون میشم 
خدا خیرتون بده.
پوشه خواهشا تایید کن.میخوام نصب بگیرم از پنل شما استفاده کنم اما به برنامه نویس احتیاج دارم.
تشکر
مرتضی
۰۹ دی ۹۶ ، ۱۴:۵۵
سلام تشکر از زحماتتون
اگر امکانش هست یه نرم افزار اندروید هم برای سایتتون بسازید تا دسترسی ها آسون تر بشه
خیلی ممنون
علی
۲۴ دی ۹۶ ، ۰۸:۳۶
سلام،یه لحظه فک کردم نصبی هم پریده،خدارو شکر تعداد ۵۰ نصبی نشون میده
سلام
۳۰ دی ۹۶ ، ۱۲:۴۸
بی نهایت باید از سرویس پوشه و زحمات شما تشکر کرد واقعا سرویس برتری در ایران هست.
به امید بهتر شدن این سرویس و جلو زدن از خارجی ها ما برنامه نویسان از شما حمایت میکنیم به کارتون ادامه بدین.
عباس
۳۰ دی ۹۶ ، ۱۶:۴۳
سلام
وظیفه خودمون دونستیم ، که براتون کامنت بگذاریم.که کوچکترین کاری هست که از دستمون بر می آید 

ما حدود یا بیش از یکسال هست که با پوشه کار می کنیم ، از پشتیبانی ممنونم که هر لحظه ما را راهنمایی کردند ، خدا قوت
به امید روز های بزرگ برای پوشه

محمد بخشی
۰۱ بهمن ۹۶ ، ۲۳:۳۵
خدا قوت
واقعا خدا خیرتون بده هم بخاطر این که پیشرفتی که کردید و خدماتی که ارائه میدید و هم بخاطر زمینه سازی برای کسب درآمد راحت و بی دغدغه برای برنامه نویسان
من الان بیش از یکساله دارم با شما همکاری میکنم و کسب درآمد میکنم که خیلی خیلی عالیه و به لطف خدا و کمک شما زندگیم رو به راه شده و من و خانواده ام همیشه دعاگوی شما هستیم.
انشالله این روند بهتر از قبل ادامه پیدا کنه و همیشه پیشرفت روز افزونی در سطح جهانی داشته باشید.
میلاد
۲۱ بهمن ۹۶ ، ۰۰:۵۶
سلام.  با این همه موفقیتی که دارید کاش یه مارکت اندروید راه اندازی میکردید تا ما از سلطه ی کافه بازار راحت بشیم و اینقدر برای ارسال نوتیفیکیشن ودسترسی هاش به ما گیر ندهند. مطمنا با توجه به تعداد کاربرانی که پوشه داره و همکاری 100 درصدی که برنامه نویسان با شما دارند میتونید رقیب جدی باشید برای بازار و دیگر مارکت ها.
با تشکر
امیررضا
۳۰ بهمن ۹۶ ، ۱۵:۴۰
واقعا ممنونم از زحماتتون
پوشه واقعا زندگی من و خیلی از دوستانم رو تغییر داد 
با قدرت ادامه بدید این مسیرو ما برنامه نویسا ازتون تمام جانبه حمایت می کنیم
عباسعلی
۱۷ فروردين ۹۷ ، ۲۰:۲۴
جا داره ازتون تشکر کنیم . سرویس قدرتمندی هستید انشاالله روز به روز قدرتمندتر هم بشید. به نظرم روی گزارشات آماری که میدیدبیشتر کار کنید و امکانات بیشتری در اختیارمون بگذارید
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی