GCM از کار می‌افتد یا نه؟ مسئله این است!

از تاریخ ۲۱ فروردین ۱۳۹۷ (April 10,2018) گوگل سرویس GCM را از دور خارج کرده است. سرور GCM و API های مربوط به کلاینت از دور خارج شده اند و در تاریخ ۲۲فروردین ۹۸ (April 11,2019) حذف می‌شوند. اپلیکیشنهای خود را از GCM به پیام‌رسان ابری فایربیس (FCM) منتقل کنید که ساختار پایدار و قابل رشد GCM را به ارث برده و تعدادی امکان جدید هم اضافه شده است.


As of April 10, 2018, Google has deprecated GCM. The GCM server and client APIs are deprecated and will be removed as soon as April 11, 2019. Migrate GCM apps to Firebase Cloud Messaging (FCM), which inherits the reliable and scalable GCM infrastructure, plus many new features. See the migration guide to learn more.


این پیامی است که شما به هنگام ورود به کنسول توسعه دهنده گوگل با اون روبرو می‌شوید.


داستان از چه قرار است؟

در کنفرانس I/O 2016 گوگل سرویس فایربیس را به‌عنوان سرویس یکپارچه خود برای موبایل معرفی کرد و سرویس‌های قبلی مربوط به موبایل را به سرویس فایربیس منتقل کرد. یکی از این سرویس‌ها سرویس Google Cloud Messaging)GCM) است که به Firebase Cloud Messaging )FCM) تغییر نام داد. FCM از همان ساختار قبلی GCM استفاده می‌کند با این تفاوت که برخی از موارد مانند تکرار جهت ثبت نام کاربر در سرورهای gcm را که توسعه دهنده باید آنها را پیاده سازی می‌کرد، حذف شده است و خود FCM آنها را انجام می‌دهد.


چه اتفاقی بعد از تاریخ ۲۲ فروردین می‌افتد؟

اعلام قبلی گوگل مبنی بر توقف فعالیت GCM و عدم شفافیت در اطلاع رسانی چگونگی این موضوع بوسیله گوگل باعث نگرانی برخی از کاربران شده است. با پیگیری‌های انجام شده و سوال کردن از روش‌های مختلف، موارد زیر مشخص شد.

بعد از تاریخ ۲۲ فروردین توسعه زیرساخت GCM  و پشتیبانی آن در گوگل متوقف می‌شود. این اتفاق دو نتیجه‌ی مهم را به همراه خواهد داشت:


۱. امکان ارسال پوش با استفاده از API قدیمی GCM دیگر امکان پذیر نخواهد بود. این مورد تاثیری بر روی شما کاربران پوشه نخواهد داشت، زیرساخت پوشه از ماه‌ها قبل به API جدید FCM مهاجرت کرده و آماده از دور خارج شدن GCM می‌باشد.


۲. امکان استفاده از نسخه‌های جدید کتابخانه Google Play Services به همراه GCM وجود نخواهد داشت.

امکان استفاده همزمان از نسخه فعلی پوشه (۱.۴.۳)  و نسخه‌های جدید Google Play Services که از تاریخ ۲۲ فروردین به بعد ارایه می‌شوند وجود نخواهد داشت. در صورتی که در نسخه‌های جدید اپ خود که بعد از این تاریخ ارایه می‌دهید بخواهید از Google Play Services جدید بهره ببرید، باید در آن از نسخه‌ی ۲ کتابخانه پوشه استفاده کنید. پس تا زمانی که نیاز به استفاده از نسخه جدید گوگل پلی نداشته باشید همچنان می‌توانید از نسخه ۱.۴.۳ پوشه استفاده کنید.


در زیر تصویر سوال تیم فنی پوشه و پاسخ یکی از اعضای تیم فایربیس را مشاهده می‌کنید.


جمع بندی

از دور خارج شدن GCM به معنای از کار افتادن آن نیست و به معنای این است که گوگل دیگر آن را توسعه نمی‌دهد به طور مثال در اندروید استدیو، اگر از کتابخانه جدید گوگل پلی سرویس و GCM استفاده کنید،‌برنامه کامپایل نمی‌شود. یکسری تغییرات دیگر هم مربوط به تغییر در سرور بوده است که در سرورهای پوشه تغییرات آن اعمال شده است. بنابراین:

⁣نسخه‌های فعلی اپ‌های شما بعد از تاریخ ۲۲ فروردین به منوال قبل با GCM کار خواهند کرد و امکان ارسال اعلان به کاربران وجود دارد

بعلاوه کاربران جدیدی که بعد از آن تاریخ بدست می‌آورید هم  به شکل قبل ثبت خواهند شد.


نسخه جدید پوشه کی منتشر می‌شود؟

همانظور که گفته شد گوگل به طور رسمی و شفاف موارد بالا را بیان نکرده است و مواردی که گفته شد از مکاتبات استخراج شد‌ه است. برای همین ما هم تلاش می‌کنیم تا هر چه زودتر نسخه جدید پوشه را در اختیار شما بگذاریم تا توسعه‌دهندگان بتوانند زودتر برنامه‌های خود را بروزرسانی کنند تا ریسک‌های احتمالی کاهش پیدا کند.

تیم فنی پوشه در حال توسعه نسخه‌ی دو کتابخانه (V2) پوشه است.  نسخه‌ دو کتابخانه با FCM توسعه داده شده است و امکان استفاده از آن به همراه نسخه‌های جدید Google Play Services که بعد از ۲۲ فروردین ارایه می‌شوند نیز وجود خواهد داشت.

علاوه بر این، در نسخه جدید با در نظر گرفتن  تجربه‌ها و بازخوردهای کسب شده طی ۴ سال گذشته،‌ در کتابخانه تغییرات ساختاری و بهینه سازی‌هایی اعمال شده است تا تجربه‌ی بهتری در استفاده از پوشه را ارایه دهد. نسخه‌ی V2 پوشه در حال گذراندن مراحل نهایی تست است و به زودی به صورت متن باز (Open Source) در اختیار شما کاربران گرامی قرار می‌گیرد.  منتظر اطلاع رسانی‌های بعدی باشید.



پی نوشت:

پاسخ یکی از اعضای تیم فایربیس

https://stackoverflow.com/q/54276961

https://stackoverflow.com/a/53853335

نظرات (۳)

سلطان
۱۶ بهمن ۹۷ ، ۱۰:۰۲
با سلام و درود خدمت شما دوست گرامی

یعنی ۲۲ فروردین به بعد من حتی آپدیت هم‌نکنم آمار حذف و نصب ثبت میشه این رو شما تصمین میدید؟ چون من قرار هست یک پنل قخرم که نه کلید داره و نه صورس 
پاسخ:
دوست عزیز سلام. برداشت ما با توجه به شواهد موجود این هست که شما به مشکلی بر نمی خورید اما گوگل در هیچ سندی این موضوع را به طور رسمی تایید نکرده است. ولی همانطور که عرض کردیم با توجه به قرائن موجود امیدواریم به مشکلی برنخورید.
همایون احمدی
۲۳ اسفند ۹۷ ، ۱۳:۰۰
با سلام و عرض ادب.
در لینکی که ارائه کردید پاسخ شخصی که از طرف تیم فنی گوگل پاسخ داده ویرایش شده و این مورد به پاسخ اضافه شده است:

New installations of your existing GCM-using app may not be able to get a token

"نصب های جدید اپلیکیشن های شما که از GCM استفاده میکنند قادر به دریافت توکن نخواهند بود"

بنابراین با توجه به این پاسخ ، برداشت من اینه که تمامی اپلیکیشن های قدیمی از تاریخ ذکر شده قادر به ثبت در پوشه و دریافت اعلان ها نخواهند بود.

لطفا این مورد را بررسی و اطلاع رسانی بفرمایید.
 
با سپاس از تیم فنی پوشه
پاسخ:
سلام
بله در این پست به آپدیت شدن پاسخ و اضافه شدن این موضوع اشاره شده است
از توجه شما متشکریم
amir
۱۱ مرداد ۹۸ ، ۱۸:۴۵
درود 
دیگه تو ورژن جدید مشکل تکراری بودن library ها نیست برای یونیتی؟
برای مثال تطابق game analytics و pushe در ورژن قبل
پاسخ:
سلام دوست عزیز

برای نسخه‌ی 1.6 از UnityJarResolver استفاده کردیم و به همین علت به شیوه‌ی استاندارد اضافه می‌کنه لایبرری‌ها رو. برای همین اگر هم تکراری باشه از سمت لایبرری‌های دیگر مشکل وجود داره. در صورتی که مشکلی وجود داره براتون به ما ایمیل بزنین تا حل بشه موضوع.


ممنون

موفق باشید.
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی