مقایسه ی روش آماردهی پوشه و دیگر سرویس های آنالیتیکس

در این مقاله می‌خواهیم به پرسش خیلی از کاربران درمورد دلایل تفاوت آمار پنل پوشه با دیگر سرویس‌های موجود بپردازیم.

سرویس دهنده‌های مختلفی هستند که آمار کاربران یک اپلیکیشن رو گزارش می‌دهند. هر کدام از این سرویس دهنده‌ها روش‌ها و معیارهای متفاوتی برای آماردهی و محاسبه کاربران دارند که همین می‌تواند مهم‌ترین دلیل تفاوت آماری بین سایت‌های آنالیتیکس مختلف باشد. ما سعی می‌کنیم به اختصار توضیحی درمورد روش آمارگیری خود و دیگر سرویس‌های متداول را مطرح کنیم تا شما در آنالیز‌های شخصی پنل های‌تان اطلاعات دقیق‌تری داشته باشید.


چرا آمار سرویس کافه بازار با ما متفاوت است؟

همانطور که در پست نمودار نصب ها مطرح کردیم،پس از اینکه شما sdk پوشه را در اپلیکیشن‌تان قرار بدید و کاربران آن را نصب کنند، هر کاربری که برنامه را نصب کند، در صفحه نصب‌ها اضافه می‌شود. اما توجه داشته باشید که پوشه نصب‌هایی را که برنامه‌ی Google Play Service بر روی دستگاه کاربر شما قرار داشته باشد،تشخیص می‌دهد. یکی از اصلی‌ترین تفاوت‌های آماری ما با کافه بازار امکان تشخیص نصب کافه بازار بدون نیاز به وجود Google Play Service بر روی دستگاه کاربر است و این تفاوت به دلیل تفاوت ماهیتی ما با کافه بازار است. آمارهای ما نشان می‌دهد که در حدود 10 درصد کاربران اندروید در ایران، Google Play Service را نصب ندارند،همین تفاوت باعث بوجود آمدن یک اختلاف اولیه 10 درصدی بین نصب های فعال کافه بازار و کاربران در دسترس پوشه می‌شود.

تفاوت بعدی در زمان بررسی در دسترس بودن کاربران است. کافه بازار کاربر فعال را بر اساس آنلاین بودن کاربر در دو ماه اخیر حساب می‌کند اما در پوشه اگر کاربر طی چهارده روز با سرورها تراکنش داشته باشد، کاربر در دسترس در نظر گرفته می‌شود و در غیر اینصورت از کاربران در دسترس، تا هر موقع که تراکنش جدیدی از آن دریافت شود، خارج می شود. 

نکته آخر در وجود اختلاف مابین کافه بازار و پوشه این است که اگر یک اپلیکیشن بر روی یک گوشی تلفن همراه نصب شود، فارغ از اینکه توسط کاربر اپلیکیشن حداقل یک بار باز شود یا نه، کافه بازار درصورت اتصال دستگاه به اینترنت آن را یک نصب جدید محسوب می‌کند. اما در پوشه تنها زمانی که اپلیکیشن برای اولین بار توسط کاربر باز شود و بعد از آن نیز حداقل یک بار به اینترنت متصل گردد، نصب جدید در پوشه لحاظ می‌شود. از طرف دیگر حتی این احتمال وجود دارد که اپلیکیشن بعد از باز شدن دچار خطا شود که در این صورت نیز در آمار پوشه نخواهد آمد. برای مثال شما در نظر بگیرید که اپلیکیشن شما بر روی برخی آندرویدهای ورژن ۴.۲.۲ دچار اختلال شده و کتابخانه پوشه اصلا initialize نشده است. فلذا این نصب در نمودار شما وجود نخواهد داشت. 

اطلاعات مربوط به نحوه آمارگیری کافه بازار را می‌توانید اینجا مطالعه کنید. بنابراین علاوه بر کاربرانی که گوگل پلی سرویس ندارند،بدلیل همه‌ی موارد ذکر شده ممکن است آمار پوشه کمتر از آمار کافه بازار باشد.


چرا آمار سرویس onesignal با ما متفاوت است؟

یکی دیگه از سرویس‌هایی که توسعه دهندگان ایرانی آن را مبنای مقایسه قرار می‌دهند، سرویس Onesignal است. نوع تحلیل کاربران در وان‌سیگنال تقریبا مشابه ماست، اما زمانبندی این تحلیل متفاوت است.

آمار این شرکت بر اساس تحلیل آخرین پوش‌نوتیفیکیشن ارسالی شما است و کاربران در دسترس را بر اساس آن اعلام می‌کند، اما ما بصورت روزانه فعالیت کاربران‌تان را بررسی می‌کنیم و آماری که ارائه می‌دهیم مربوط به دردسترس بودن کاربران در همان زمان است. به عنوان مثال ممکن است شما در یک هفته هیچ پیامی به کاربران‌تان ارسال نکنید. در این حالت در وان سیگنال آمار حذف در این بازه محاسبه نمی‌شود و پس از اینکه شما پیام جدیدی ارسال کنید، کاربرانی که اپلیکیشن رو حذف کرده‌اند از تعداد نصب‌های شما کاسته می‌شود. ولی در پوشه هر روز این محاسبه تعداد حذف انجام می‌شود و بعلاوه در پوشه اگر کاربری تا چهارده روز فعالیت نداشته باشد ما آن را جزو کاربران دردسترس شما حساب نخواهیم کرد.

همچنین علاوه بر محاسبه تعداد روزانه، ما برای دقیق‌تر شدن آمار‌ها، با ارسال هر پوش‌نوتیفیکیشن فیلتر دار از جانب شما نیز، تحلیل مجددی بر حذف و نصب اپلیکیشن شما انجام می‌دهیم.


ما در پوشه سعی داریم که دقیق ترین آمار را به کاربر خود ارائه دهیم. در این بین هم اگر خطایی وجود داشته باشد مشتاقانه از شما دوستان خواهشمندیم که پیشنهادات و انتقادات خودتون رو با ما در میان بگذارید که بتوانیم ایرادات احتمالی را بهبود بخشیم. 

ان شاء الله که موفق باشید

نظرات (۳)

امید
۰۷ آذر ۹۶ ، ۱۰:۲۴
سلام
با این حساب همیشه امار بازار باید کمتر باشه 
ولی امار یه سری پنل ها در بازار از امار پوشه بیشتره ؟؟؟؟
و سوال دیگه ای که هست چرا انقدر امار حذف و نصب به صورت موازی با هم پیش میره؟

پاسخ:
سلام
ممنونیم از سوالتون

بر اساس توضیحات داده شده آمار پوشه اکثرا پایین تر از آمار کافه بازار می شود(نه بیشتر).
درمورد سوال دومتون مهم ترین دلیلش این هست که اکثر کاربران بعد از نصب پس از زمان کوتاهی آن اپلیکیشن را حذف می کنند.
abbasalim
۰۷ آذر ۹۶ ، ۱۱:۲۲
سلام. ممنون مقاله خوبی بود.
آقا امید. اگه کاربر از اپت خوشش نیاد سریع بعد نصب پاک میکنه که نتجیه میشه موازی بودن. این اصلا خوب نیست اگه آمارتون موازی هست. نشون میده کاربران از اپتون تو نگاه اول خوششون نمیاد و پاکش میکنن سریع
صادق
۲۳ اسفند ۹۶ ، ۲۲:۵۷
سلام ولی امار نصب های فعال من تو پوشه بیشتر از بازاره ، بازار جدیدا فک کنم تو امار لنگ زده
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی